Häromdagen sändes Kalla fakta i tv4 där ett avslöjades hur spelbolagen som påstår sig vara seriösa fullkomligt ignorerar sina egna riktlinjer och regler rörande misstankar om huruvida en spelare hos den uppvisar tecken på spelmissbruk – något generalsekreteraren på BOS, branschföreningen för onlinespel, tycker är beklagligt.

”En casino bonus är en förmån som online casinon erbjuder. Det bästa ett casino kan ge dig för att få dig att fortsätta spela på deras sajt är pengar. En online casino bonus är extra pengar du får på ditt konto bara för att du registrerar dig på en sajt, fortsätter spela på sajten, eller får en vän att börja spela på sajten.”
läs mer om nätcasinon och hur bonus funkar.

Som förstått av citatet ovan är en casino bonus en viktig faktor när du ska välja vilket casino du ska spela på. Men något du också bör tänka på är att välja ett casino med goda etiska grunder och regler som gynnar dig som spelare. Majoriteten av våra svenska casinon online har detta. Men efter en granskning som tv4 och Kalla Fakta har gjort så har det visat sig att alla dessa casinon inte riktigt står för det dem påstår att de gör. I programmet låter man nämligen göra ett test. Testet går ut på att en person ringer in till casinots kundtjänst och i samtalet uppvisar en rad tecken på att denne troligtvis är en problemspelare med tendenser till eller ett fullblommat spelmissbruk. Man väljer dessutom att härma beteendet man uppvisar i telefonsamtalet genom att använda den checklista casinot man ringer till har satt upp som tecken på spelberoende som en mall för vad man säger. När Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare på BOS, får se testet uttrycker han hur det är beklagligt att det går till som det gör och att detta inte alls är något man ställer sig bakom. Till Expressen säger han:

”– Vi är en bransch i underhållningsbranschen och erbjuder förströelse, avkoppling och spänning till människor. Men alla människor vill verka i en schyst marknad, och vi tjänar mest pengar på att erbjuda trygga, långa och hållbara relationer med kunder; att kunden blir nöjd.”

Han är dock inte den enda som upprörts över ur kundtjänsterna hanterat denna problemspelare som ringt in och bett om mer bonus för att finansiera sitt spelande. En annan som reagerat starkt och även nu vidtar åtgärder är spelbolaget Betsson, ett svenskägt men Maltabaserat casino. Till The Gambler Magazine säger en talesman från bolaget att man nu låtit granska över 9 000 inkommande samtal till sin kundtjänst. Av dessa har man hittat ytterligare två spelare där processen fallerat från casinots sida, och nu har man gett sig i kast med att se över denna för att detta inte ska ända igen. Man berättar vidare hur man gjort förändringar och börjat med ytterligare utbildningsinsatser för att undvika att detta inträffar igen – man tillägger också att ha nöjda och välmående spelare hållbarhetsfråga för dem och påvisar även hur selaktören som bolag inte skulle kunnat ha växt så pass mycket som de gjort och inte heller kunnat behålla sina spelare om de inte haft ett enormt fokus på ansvarsfullt spelande.